Program 2018

Du kan ladda ner programmet som pdf här: Södra Halland program 2018 pdf

Årsmöte på Campus Laholm
Tisdag 6 mars kl. 18.00 – 19.00

Kl. 19.00- 21.00 i lilla aulan Föreläsning ”Behöver Laholmsbukten ett ökat skydd?”
Ornitologen Anders Wirdheim Halmstad utvecklar argumenten för att göra hela Laholmsbukten till ett marint naturreservat. Därefter kommer Peter Göransson från PGA miljöundersökningar redogöra för utvecklingen av bottenfaunan i Laholmsbukten under de senaste 25 åren. Föreningen bjuder på fika. Väl mött!

Länsstämma söndag 22 april
Sörby Retreatcenter i Falkenberg
.
Program och anmälan finns i Hallands natur.

Trönninge ängar, Larssons våtmark, Skäret
Onsdag 25 april kl. 18.00. Samling på Tivolitorget i Laholm.
Vi besöker några bra fågellokaler i Halmstad för fåglar som trivs i och vid vatten. Medtag fika. Ans. Tommy Westdahl 073-0847489.

Fågelskådning från cykelsadeln
Lördag 28 april samlas vi på Tivolitorget kl. 10.00 för en cykeltur i Laholms omnejd.
En runda på ett par mil i lugnt tempo med stopp för skådning för att möta vårens fåglar guidad av en lokal skådare. Glöm inte fika och kikare och framförallt inte cykeln. Rundan läggs upp beroende på väder och vind. Vill du sluta upp längs vägen så ring kontaktpersonen så löser vi det. Kontaktperson: Boel Heed 070-6929596

Jättekliv mot Björsåkrareservatet
Lördag 5 maj. Samling för samåkning på Tivolitorget kl. 9.30.
Det går också bra att möta upp på marknadsplatsen i Våxtorp kl. 9.45. En vandring i vårt sydligaste reservat via ”Snibe stuá”. Ett reservat med ljunghed, gles bokskog och myrstråk. Fika i ryggsäcken och rejält på fötterna. Kontaktpersoner: Friluftsfrämjandet Ingar Petersson 070- 5888788 och Naturskyddsföreningen Tommy Westdahl 073-0847489.

Ett ryck för huvudtåg, klotgräs och åkerfibbla
Onsdag 23 maj Ålstorps grustag kl. 18.00 eller för samåkning från Tivolitorget kl. 17.30. För att rädda den fina miljön runt en damm i Ålstorps grustag, fordras det att vi röjer undan lupin, som håller på att kväva bl.a. ovanstående rara växter. Vi ber er ta med arbetshandskar och fika. Gör en insatts för mångfalden. Kontaktperson Kaj Davidsson 073-4209743 eller Lars Schale 072-7431118. Samarrangemang med Hallands Botaniska Förening. Vårt bidrag för att uppmärksamma” Den biologiska mångfaldens dag” 22 maj

Fågelmorgon i Osbecks bokskogar
Söndag 27 maj kl. 09.00, samling på stora parkeringsplatsen mitt i reservatet.
Tillsammans med guiden Christopher Gullander ger vi oss ut på fågelvandring bland spirande bokar, bäckar, enstaka granar och lärkträd. Vill ni lära er mer om fågelsång är detta ett utmärkt tillfälle att följa med! Vandringen tar ungefär 2 timmar. Ta med fika!
Kontakt: Christopher Gullander 073-958 50 79.

Kvällsfika med blommande ginst
Onsdag 30 maj kl. 18.00 Hollandsbjär naturreservat eller samåkning från Tivolitorget kl. 17.30.
Packa fikakorgen med något smakfullt för kvällen så avnjuter vi detta i ett av våra ginstreservat. Ginsten, vår landskapsblomma, står förhoppningsvis i full blom.
Kontaktperson: Kerstin Seger 070-5617432.

Vandring i Karsefors
Lördag 2 juni kl. 10.00, samling vid den lilla parkeringen på norra sidan om Karsefors.
Vi går en liten vandring längs med Lagan, njuter den vackra utsikten mot fallet, tittar på naturen och de kulturlämningar vi hittar. Vad är Länsstyrelsen planer för reservatet och hur långt har vi kommit i planeringen?
Kontakt: Annelie Ohlsson 010-224 33 08 och Conradin Weindl 010-224 33 91

Heden, hultet och husen – en vandring i Bollaltebygget
Söndag 3 juni kl. 15.00, samling P-platsen till Bollaltebygget.
Vi vandrar runt i kulturreservatet Bollaltebygget. Mellan hedens ginstplantor och slåttergubbar, över stenmurarna till bokskogens djupa grönska och fram till husens varma famn. Rundvandringen tar ca 2 timmar och är något kuperad. Vi fikar längst uppe på heden. Guide på vandringen är Kill Persson.
Kontakt: Kill Persson 0703-21 62 22.

Humlesafari på Björkelund
Söndag 10 juni kl. 10.00 på Björkelund i Simlångsdalen.
Frida Nettelbladt guidar oss bland humledrottningarna på Björkelund. Slåtterängen och en vackert prunkande mångfaldsträdgård gör att många humlor och bin trivs alldeles utmärkt. Kontaktperson Ebba Werner, 070-174 90 06. Ett arrangemang av Halmstads naturskyddsförening.

De vilda blommornas dag
Söndag 17 juni i Ränneslöv. Samling vid kyrkan i Ränneslöv kl. 10.00 eller för samåkning från Tivolitorget kl. 9.30
.
Kontaktperson Kaj Davidsson 073-4209743 eller Lars Schale 072-7431118. Samarrangemang med Hallands Botaniska föreningen.

MOTIONS-botanik i Laholm
Måndag 2 juli kl.18.00 Samling på P-platsen vid Glänninge sjö.
Med fokus på MOTION tar vi oss runt den 6 km långa ” Hälsans stig” i Laholm. Vi gör några i förväg utvalda stopp längs slingan för att studera träd, buskar och blommor. Medtag fika. Kontaktpersoner Lars-Erik Magnusson 035-40154, 070-5407353 och Tommy Westdahl 073-0847489. Samarrangemang med Hallands Botaniska Förening.

Familjeutflykt – Kom och var med och upptäck!
Tisdag 7 augusti kl. 15.00 – ca 17.00. Samling på stranden nedanför mittparkeringen på Hökafältet.
Vad kan gömma sig i en nygrävd sandhåla? Gammal som ung, upptäcker vi vad som hunnit komma först i de nyskapade dynerna på Hökafältet nära havet. Finns det något som växer, något som kryper eller flyger där? Har du någon lupp, kamera, genomskinlig burk eller fjärilshåv så ta med detta, men det är inget måste. Men att ta med fika är ett måste!
Kontaktperson Margareta Lindgren 073-0874890

När ljungen blommar i Mästocka
Söndag 19 augusti kl. 10.00, samling på reservatets parkering.
Mästocka naturreservat har blivit dubbelt så stort! Tillsammans med guiden HG Karlsson upptäcker vi naturen i både den nya och gamla delen. Framför allt njuter vi av ljungens vackra färger. Vandringen tar 2-3 timmar. Ta med fika! Samling på reservatets stora parkering.
Kontakt: HG Karlsson 070-773 03 55.
Arr: Länsstyrelsen i Hallands län

Det är inte långt till Knäred-Krokån
Söndag den 26 augusti kl. 10.00-ca 12.00. Samling vid parkeringsplatsen på Prästaskogens naturområde (Bron).
Nu är Lona-slingan vid Kvarnfallet färdig att visas på den lokala naturvårdens dag. Alla hälsas välkomna, slingan är lättgången med såväl barnvagn som rullator eller rullstol. Natur- och kulturinformation ges längst vägen. Grillarna hålls tända så du kan grilla din medhavda lunch sittande vid det brusande fallet som nu blivit en av kommunens mest besökta utflyktsplatser. Arrangör Laholms Kommun, Knäreds Samhällsförening och Länsstyrelsen. Kontaktperson Margareta Lindgren 073-0874890.

Slåtter på Björkelund
Lördag 1 september kl. 10.00

Välkommen till en inspirerande och viktig aktivitet – den årliga slåttern på Naturskyddsföreningens äng vid Björkelund. Det finns räfsor och slipade liar att låna, men tag gärna med egna redskap. Kanske vill du ha hjälp att slipa ditt lieblad? Här kan du få hjälp med slipning och liehantering av våra instruktörer. Ta med hela familjen och njut av musik och trevlig slåttersamvaro. Du kan också passa på att gå vandrings­leden längs Fylleån. Hallands Natur­skyddsförening bjuder på enkel förtäring. Samling på gårdsplanen kl. 10:00. Skyltad infart från bilvägen mellan Marbäck och Simlångsdalen. Nås också via cykelbanan Halmstad-Simlångsdalen. Samarrangemang med Hallands Botaniska förening.

Njut av stranden en dag i september
Onsdag 12 september kl. 18.00 på P-platsen nedanför Hedhusets reningsverk i södra Skummeslövsstrand.
Vi plockar bort det som inte hör stranden till och njuter av sensommaren. Ta med handskar och fika så ses vi. Vi håller med sopsäckar. Kontaktperson Gunvor Petersson 070-2127735

Svampexkursion på Björkelund
Söndag 16 september kl. 14.00

Samling vid Statoil vid Halmstads Arena för samåkning k. 13.30. eller på gårdsplanen på Björkelund kl. 14.00. Ta med korg, svampkniv och fika så går vi på jakt efter såväl ovanliga och vanliga som ätliga och giftiga svampar under ledning av svampkonsulent Alice Berglund. Kontaktperson Stefan Anderson, 035-22 13 39. Arrangeras av Halmstad Naturskyddsförening

Historien i landskapet i Rönnö naturreservat
Söndag 23 september, kl. 14.00, samling på P-platsen vid Baggabygget i södra delen av reservatet.
Följ med historisk-geografen Pär Connelid på en ca 2 timmar lång vandring över byn Baggabyggets gamla inägor, belägna inom Rönnö naturreservat. Här finns många och tydliga historiska spår: medeltida åkrar, kvarnlämningar, backstugor mm. I området finns även flera nya skyltar som informerar om landskapets historia. Medtag fika!
Kontakt: Pär Connelid 070-2000778.

Bland jordtungor och vaxskivlingar
Lördag 29 september kl. 14.00, samling vid Veinge Kyrka
Röda, gula, gröna, lila, bruna, vita eller svarta. Gräsmarkernas svampar har en mångfald av färger. Vi besöker olika gräsmarkslokaler i södra Halland och tillgången på svamp bestämmer i vilken ordning men Skummeslöv södra, Vessingesjön och Skogsgård är möjliga. Medtag fika. Guidar gör Kill Persson, 0703-21 62 22.
Kontakt: Kill Persson, 0703-21 62 22.
Arr: Länsstyrelsen i Hallands län och Hallands botaniska förening

v.40 Miljövänliga veckan. ”Ta vara på det du har!”

Tätortsnära natur i gränstrakterna mellan Hemmeslöv och Skummeslöv
Lördag 20 oktober

Vandring med information om nya bostadsområden och natur i samklang. Arrangörer: Båstad Kommun och Laholms Kommun. Program på visitlaholm.se

Kom loss och arbeta lokalt med dina hjärtefrågor för att värna vår natur!
Inom kretsen för nästa verksamhetsår kommer det att bildas grupper av 4-5 personer. Grupperna kommer att arbeta fristående för sina speciella frågor inom Naturskyddsföreningen Södra Halland.

SÅ kom loss och arbeta lokalt med dina hjärtefrågor för att värna om vår natur! Du behövs!

Anmäl dig med ett mejl på sodrahalland@naturskyddsföreningen.se eller ring Gunvor Petersson 070-212 77 35

Havsgrupp som kommer att fokusera på de marina värdena.

Med anknytning till Havsnätverk Väst och Kattegatts kustvattenråd

Klimatgrupp – Klimatnätverket

Skogsgrupp – Skogsnätverket

Jordbruksgrupp – Jordbruksnätverket

SÖKES, SÖKES, SÖKES!

Vår krets behöver hänga med i digitaliseringen av föreningsarbetet. Är du beredd att ge oss ett handtag, dela med dig av kunskap till styrelsen vore det guld värt. Kanske finns det någon ungdom i din familj som kan hjälpa oss?

Vi vill komma igång med:

• Vår nya föreningsmejl
  • Vår lokala hemsida
  • Användning av Riksorganisationens hemsida

Mejla vår föreningsmejl sodrahalland@naturskyddsforeningen.se eller ring Lars Kristiansson 0430-25030.

1. PS. I fortsättningen kommer vi att skicka ut programmet via e-post till de som har en mejladress. Till dig som inte har en e-postadress kommer programmet framöver med post. Det kan bli aktuellt att skicka andra meddelande per e-post men dessa kommer enbart att nå medlemmar vi fått mejladress av. Var vänlig skicka in din aktuella mejladress till sodrahalland@naturskyddsforeningen.se.

Möjligheter på Naturskyddsföreningens hemsida www.naturskyddsforeningen.se

Anmäl dig till ”riks” nyhetsbrev på startsidan, rulla ner en bit så hittar du Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Du kan också gå in på Naturkontakt där du kan få mycket information, idéer, knyta kontakter, debattera, byta åsikter och påverka andra medlemmar inom hela vår riksförening. Lycka till!